Jämför matpriser!
Bli medlem gratis
Textstorlek:

Krönika – Carlsberg

Läs Carlsbergs PR-chef, Henric Byströms krönika, Julmust – en svensk angelägenhet, hos Matvarupriser.se

Nu är det åter igen den där tiden på året då pepparkaksbak, julfester och traditioner står högt i kurs. Och julmust är absolut en av dem. Det är inte för inte som vi i Sverige dricker runt 40 miljoner liter julmust.

Som barn i min familj var läsk något som bara fick drickas vid enstaka och speciella tillfällen. Varje gång var som en liten högtid i sig. Den brusande, söta och lite förbjudna smakupplevelsen var så mycket större än själva drycken. På sommaren kanske det var sockerdricka eller Elvira Blåtira som gjorde att illusionen om den alltid soliga svenska sommaren etsade sig fast. Men inget slog julen. Helt plötsligt kunde det dyka upp en hel back julmust. Varje flaska var som en kalenderöppning. Fast bättre, för man behövde inte vänta till nästa dag för att öppna nästa “lucka”. Och när 24e flaskan var uppdrucken, ja, då dök det som av ett trollslag upp en till back. För julmusten skulle stå på julbordet. Så var det bara. Och så är det än idag – i mitt och hos nästan varje hem i vårt avlånga land. Idag är upplevelsen annorlunda. En klunk julmust är inte bara en god smakupplevelse den förflyttar mig till barndomens förväntningar.

Julmust är svårförklarlig om man inte vuxit upp med den – nästan mytisk. Som läsk, men med ett stänk av julöl. Passar perfekt till julbordets söta och feta mat. Den är unikt svensk och dricks av både vuxna och barn. En del av svenska folksjälen? Ja, inte omöjligt. Som generationsöverskridande ger julmusten en känsla av samhörighet i decembermörkret. Engagemanget tar sig även utryck på Facebook, där till exempel gruppen Apotekarnes Julmust har över 170 000 fans.

En sak är klar. Helt plötsligt en månad om året gör vi inte som resten av världen. Försäljningen av coladrycker sjunker kraftigt för att bli omsprungen av just julmusten. Det är en tradition som vi ska vara stolta över!

Skål för julens traditioner,

Henric Byström

PR-chef på Carlberg Sverige