Jämför matpriser!
Bli medlem gratis
Textstorlek:

Krönika – Carlsberg

Läs krönikan – Ölets renässans i dagligvaruhandeln av Anders Lundberg, försäljningsdirektör dagligvaruhandeln, Carlsberg Sverige.

Vi på Carlsberg Sverige kommer från en bryggartradition över 300 år tillbaka i tiden och öl är vår passion!

Trots vår passion och vårt hårda arbete har dryck och specifikt öl dessvärre blivit allt mer anonymt i dagligvaruhandeln. Det är ett resultat av många års fokus på volym och lågpris. Ointressanta palltorg, lockpriser, och ett tråkigt utbud gör att volym och lönsamheten sjunker, för handlarna och oss. Allt annat lika finns det knappt någon business kvar 2020.

Samtidigt håller öl i Sverige på att genomgå en renässans. Vi ser flera tecken på att intresset för öl bubblar ute i landet. På restauranger och krogar, där många mat- & dryckestrender skapas, är vi på väg bort från den traditionella beställningen av ”en stor stark”. Nu sker allt oftare medvetna val som “en ljus svensk lager”, ”en amerikansk ale” eller varför inte ”en tysk veteöl”. Utvecklingen är helt logisk. Vem beställer “en stor mat”? Bland sommelierer finns ett ökat intresse för kunskapen om hur öl kan förhöja matupplevelser, fler kännare skriver om öl i tidningar eller på bloggar. Alla bryggerier i landet såväl de små lokala mikrobryggerierna, som har haft ett uppsving de senaste åren, som de stora bryggarna som vi, bidrar till ett ökat intresse för öl.

På Systembolaget ser vi samma utveckling, med ett allt större, variationsrikt och spännande utbud av öl. Så varför är dagligvaruhandeln egentligen på efterkälken? Det är ju inom dagligvaruhandeln som maten finns! Och öl och mat hör ihop. Öl passar till den svenska matkulturen och husmanskosten, men också till det asiatiska köket, fredagens tacomys och mycket annat. En mörk porter sitter till exempel fint till kladdkakan. Över 70 % av svenskarna väljer öl till mat. Vilken möjlighet! Det handlar om smaken och upplevelsen, inte om procenten. Folköl har, motsatt till vad många tror, en alkoholhalt som är fullt tillräckligt för att dess egenskap som smakbärare ska komma till sin rätt. Och det ger en bra balanserad dryck till mat – vardag som helg.

De butiker som aktivt börjar arbeta med öl kommer att ha en konkurrensfördel när öltrenden når folkhemmet. Konsumentinsikten visar på en rad möjligheter att revitalisera kategorin. Nyckeln är öl och mat, med den kopplingen bygger vi vidare på det starka mat- och dryckesintresset i Sverige. Tillsammans kan vi inspirera och intressera konsumenten; på väg till butiken, i butiken, i dryckeshyllan och på väg till kassan.

Självklart finns det en rad andra konsumtionstillfällen för öl; med vänner framför fotbollsmatchen eller på sommaren efter gräsklippning. Men för att lyfta hela ölkategorin inom dagligvaruhandeln vill jag slå ett slag för smakupplevelsen tillsammans med mat.

Låt oss gemensamt utveckla vår svenska kulturdryck öl. Vi på Carlsberg har en vision om att öl ska återta sin rättmätiga plats på middagsbordet. Tiden är nu.

Anders Lundberg,

Försäljningsdirektör Dagligvaruhandeln, Carlsberg Sverige